Hyvä ateria ravitsee mieltä ja kehoa

Jokapäiväiset ateriavalinnat ratkaisevat ruokavalion terveellisyyden. Hyvä ruoka on maukasta, monipuolista ja sen vitamiini- ja kivennäisainetiheys on suuri.

Leijonan ruokalistojen ja ateriasuunnittelun pohjana ovat kansalliset ravitsemussuositukset. Suositusten mukainen ruokavalio sisältää täysjyväviljavalmisteita, kasviksia, hedelmiä ja marjoja sekä perunaa. Tasapainoiseen ruokavalioon kuuluu myös maitovalmisteita, kalaa, vähärasvaista lihaa, kananmunia ja kasvirasvoja.

Viljavalmisteet ovat tärkeitä energian, hiilihydraattien, kuidun ja proteiinin lähteitä. Vähäsuolaista täysjyväleipää ja muita viljavalmisteita, kuten puuroa kannattaakin syödä päivittäin lähes joka aterialla. Nauti huoletta kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Niistä saat hiilihydraatteja, vitamiineja ja ravintokuitua, mutta vain vähän energiaa, rasvaa ja proteiineja.

Energian saannin tulisi olla kulutukseen nähden tasapainossa normaalipainon ja terveyden ylläpitämiseksi. Ravinnon tarpeeseen vaikuttavat monet yksilölliset tekijät sekä liikunnan määrä. Koska kehon energiavarastot ovat suuret, pienet vaihtelut eivät ole merkityksellisiä, vaan tärkeintä on ravinnon tasapaino pitkän ajan kuluessa.

Säännöllinen ateriarytmi on jaksamisen ja hyvinvoinnin perusta. Se vähentää jatkuvaa napostelua ja ehkäisee hampaiden reikiintymistä. Aterioinnin säännöllisyys auttaa myös painonhallinnassa ja on yhteydessä suotuisiin rasva-arvoihin. Ravitsemuksella on suuri merkitys myös monien sairauksien ennaltaehkäisyssä, synnyssä ja hoidossa.

  • Nauti päivittäin kolme kunnon ateriaa sekä muutama ravitseva välipala.
  • Arvosta aterioita. Rauhoitu, rentoudu – ja nauti.
  • Syö rauhallisesti ja ahmimatta. Kylläisyyden tunne tulee viiveellä.
  • Vältä turhia välipaloja ja nauti herkkuja harvakseltaan. Kiinnitä huomiota naposteluun ja juomiseen. Ne näkyvät äkkiä vyötäröllä.

Hyvän ravitsemuksen eväät

  • Energian saannin ja kulutuksen tasapaino
  • Riittävästi ravintoaineita
  • Kuitupitoisten hiilihydraattien lisääminen
  • Puhdistettujen sokereiden vähentäminen
  • Kovan rasvan vähentäminen ja osittainen korvaaminen pehmeillä rasvoilla
  • Suolan vähentäminen
  • Alkoholin kulutuksen kohtuullisuus