Nauti ruokahetkestä!

Leijona Catering on erikoistunut varusmiesruokailun järjestämiseen kaikissa olosuhteissa.

Ravitsemus on ihmiselle paljon muutakin kuin vain vatsan täytettä. Ruokailu on usein päivän kohokohta – oltiinpa maalla, merellä tai ilmassa. Leijonan keittiöissä ympäri Suomen valmistuu joka päivä yli 70 000 annosta maukasta, ravitsevaa ruokaa. Olemme erikoistuneet varusmiesruokailun järjestämiseen kaikissa olosuhteissa.

Metsäleirillä tarvitaan eri tavoin ravintoa, kuin työpöydän ääressä vietetyn päivän aikana. Leijonan ruokalistat suunnitellaan siten, että ruoasta saa sopivasti energiaa ja suositusten mukaiset määrät kaikkia ravintoaineita. Hyvistä, tuoreista raaka-aineista valmistettu maukas ruoka pitää virkeänä ja hyväntuulisena koko päivän!

Ruokapalvelut asiakkaan toiveita kuunnellen

Tarjoamme ainutlaatuisen osaamisemme sekä monipuoliset ruokapalvelut käyttöönne kaikkialla Suomessa. Räätälöimme ruokapalvelut kaikenlaisiin tilanteisiin ja ketteränä kumppanina vastaamme nopeasti asiakkaan toiveisiin ja muuttuviin tarpeisiin.

Päivittäisten ateriapalveluiden ohella tarjoamme sopimusasiakkaillemme myös ruokapalvelujen valmiussuunnittelua.

Leijona Cateringissa haluamme valmistaa ateriat itse alusta loppuun paikan päällä puhtaista, kotimaisista raaka-aineista. Niin syntyy terveellinen ja maistuva ruoka, joka edistää hyvinvointia.

Meillä on ilo ja halu palvella, ja tavoitteenamme on olla tunnettu siitä. Olemme sitoutuneet asiakastyytyväisyyden jatkuvaan parantamiseen koko Leijona-joukkueen voimin. Vuonna 2016 saimme yli 5 000 päivittäispalautetta. Yli 80 % palautteen antajasta arvioi palvelumme tason hyväksi tai erinomaiseksi.

Noudatamme ravitsemussuosituksia ja varmistamme, että terveellinen ruoka myös maistuu herkulliselle. Toimistotyötä tekevän ja talvioloissa metsäleirillä aterioivan henkilön ravinnontarve on varsin erilainen. Siksi aterioidemme ravintosisältö mitoitetaan ruokailijoiden energiantarpeen mukaan. Lue lisää ravitsemuksesta.

Henkilöstöruokailun ohella tarjoamme asiakkaillemme:

  • Aterioita ja leivonnaisia mukaan
  • Ruoka-alan asiantuntijapalvelut
  • Ruokapalvelujen valmiussuunnittelu

Leijona-kortilla maksat nopeasti

Leijona-kortti tekee ravintola-asiointisi helpoksi ja nopeaksi! Voit maksaa kortilla Leijona Cateringin ravintoloissa. Kortille ladataan rahaa ja aterian hinta veloitetaan kortin saldosta. Jäljellä olevan saldon voi tarkistaa kassakuitista.

Kortille voi ladata rahaa:

  • nettiportaalissa
  • ravintolan kassalla käteisellä tai pankkikortilla

Kysy Leijona-korttia ravintoloistamme.

 

Nettiportaali

  1. Mene Leijona-kortin portaaliin https://leijonacatering.unicom.fi
  2. Klikkaa ensimmäisellä kerralla rekisteröitymisnappia, jolloin avautuu erillinen rekisteröitymissivu. 
    • Syötä kortin numero ja tarkistenumero.
    • Kortin numero on Leijona-kortin takana. Tarkistenumeron saat ravintolan kassalta.
    • Vaihda rekisteröityessäsi salasana ja käyttäjätunnukseksi sähköpostiosoitteesi.
    • Sivuilla pääset oman verkkopankkisi kautta lataamaan Leijona-kortille rahaa näet kaikki omalla kortillasi tehdyt tapahtumat (päivämäärät ja kortilta veloitetut summat).

Ongelmatilanteissa tai jos olet unohtanut salasanasi, ota yhteyttä:

Kirsi Kuosmanen, kirsi [dot] kuosmanen [at] leijonacatering [dot] fi, puhelin 01043 20171

Helpompi kuin käteinen.

 

Kysy lisää.

Kysy lisää.

Hyvä ateria ravitsee mieltä ja kehoa

Jokapäiväiset ateriavalinnat ratkaisevat ruokavalion terveellisyyden. Hyvä ruoka on maukasta, monipuolista ja sen vitamiini- ja kivennäisainetiheys on suuri.

Leijonan ruokalistojen ja ateriasuunnittelun pohjana ovat kansalliset ravitsemussuositukset. Suositusten mukainen ruokavalio sisältää täysjyväviljavalmisteita, kasviksia, hedelmiä ja marjoja sekä perunaa. Tasapainoiseen ruokavalioon kuuluu myös maitovalmisteita, kalaa, vähärasvaista lihaa, kananmunia ja kasvirasvoja.

Viljavalmisteet ovat tärkeitä energian, hiilihydraattien, kuidun ja proteiinin lähteitä. Vähäsuolaista täysjyväleipää ja muita viljavalmisteita, kuten puuroa kannattaakin syödä päivittäin lähes joka aterialla. Nauti huoletta kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Niistä saat hiilihydraatteja, vitamiineja ja ravintokuitua, mutta vain vähän energiaa, rasvaa ja proteiineja.

Energian saannin tulisi olla kulutukseen nähden tasapainossa normaalipainon ja terveyden ylläpitämiseksi. Ravinnon tarpeeseen vaikuttavat monet yksilölliset tekijät sekä liikunnan määrä. Koska kehon energiavarastot ovat suuret, pienet vaihtelut eivät ole merkityksellisiä, vaan tärkeintä on ravinnon tasapaino pitkän ajan kuluessa.

Säännöllinen ateriarytmi on jaksamisen ja hyvinvoinnin perusta. Se vähentää jatkuvaa napostelua ja ehkäisee hampaiden reikiintymistä. Aterioinnin säännöllisyys auttaa myös painonhallinnassa ja on yhteydessä suotuisiin rasva-arvoihin. Ravitsemuksella on suuri merkitys myös monien sairauksien ennaltaehkäisyssä, synnyssä ja hoidossa.

  • Nauti päivittäin kolme kunnon ateriaa sekä muutama ravitseva välipala.
  • Arvosta aterioita. Rauhoitu, rentoudu – ja nauti.
  • Syö rauhallisesti ja ahmimatta. Kylläisyyden tunne tulee viiveellä.
  • Vältä turhia välipaloja ja nauti herkkuja harvakseltaan. Kiinnitä huomiota naposteluun ja juomiseen. Ne näkyvät äkkiä vyötäröllä.

Hyvän ravitsemuksen eväät

  • Energian saannin ja kulutuksen tasapaino
  • Riittävästi ravintoaineita
  • Kuitupitoisten hiilihydraattien lisääminen
  • Puhdistettujen sokereiden vähentäminen
  • Kovan rasvan vähentäminen ja osittainen korvaaminen pehmeillä rasvoilla
  • Suolan vähentäminen
  • Alkoholin kulutuksen kohtuullisuus

Varusmiehen voimaeväät

Varusmiehen ruokailuhetki on tärkeä ja virkistävä tauko palveluksen lomassa, oltiinpa sitten kasarmilla, metsässä tai merellä. Hyvä ruoka ravitsee ja tuottaa mielihyvää. Leijona-keittiö huolehtii ruoan sinne, missä sitä kulloinkin tarvitaan: metsään, merelle ja kasarmille. Päivän aikana tarjoamme aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen sekä iltapalan.

Varusmiesajan ruoan tärkeimpiä periaatteita ovat terveellisyys, monipuolisuus ja maittavuus. Tasapainoinen ravitsemus yhdessä hyvän fyysisen kunnon kanssa luovat edellytykset onnistuneelle palvelusajalle. Varusmiespalvelukseen tulo muuttaa monen ruokailutottumuksia ja ravinnontarvetta.

Varusmiesten erityisruokavaliot toteutetaan sekä varuskuntaruokailussa että maasto- ja sotaharjoituksissa. Jos sinulla on erityisruokavalio, ota palvelukseen tullessasi yhteyttä varuskuntaravintolaan.

Tasapainoinen ravitsemus auttaa jaksamaan

Tasapainoinen ravitsemus, hyvä fyysinen kunto ja riittävä lepo ovat onnistuneen palvelusajan kulmakivet. Varusmiespalvelukseen tulo muuttaa monen ruokailutottumuksia ja ravinnontarvetta. Oikea määrä energiaa ja ravintoaineita turvaavat jaksamisen ja ylläpitävät terveyttä.

Ravinnon tarpeeseen vaikuttavat monet yksilölliset tekijät sekä fyysinen aktiivisuus. Leijonan keittiöissä päivän ateriat on suunniteltu siten, että varusmiehet saavat keskimäärin 3 400 kilokaloria vuorokaudessa. Ruoan energiamäärää räätälöidään joukko-osastoittain ja palvelusvaiheen mukaan. 

Säännöllinen ateriarytmi on jaksamisen ja hyvinvoinnin kannalta olennaista. Tasaiseen ateriarytmiin onkin hyvä totutella jo ennen palveluksen alkamista. Esimerkiksi aamiaisen väliin jättäminen kostautuu tiiviin aamupäivän aikana nopeasti. Säännöllinen ateriointi vähentää napostelua ja hampaiden reikiintymistä sekä auttaa painonhallinnassa.

Liikkuville räätälöityä ruokaa

Ihminen tarvitsee energiaa perusaineenvaihduntaan, eli elintoimintojen ylläpitämiseen, ruoan aiheuttamaan lämmöntuottoon ja liikkumiseen. Liian pieni energian saanti johtaa laihtumiseen, alipainoon ja kudosproteiinien menettämiseen. Tarvetta suurempi energiamäärä johtaa lihomiseen.

Etenkin palvelusajan alussa useimman varusmiehen liikunnan määrä kasvaa reippaasti, jolloin energiantarve kasvaa. Koska kehon energiavarastot ovat suuret, energian saannin ja kulutuksen ei tarvitse pysyä samana lyhyellä aikavälillä (1–4 vrk), vaan tärkeintä on tasapaino pitkän ajan kuluessa.

Liikunnalla on merkittäviä vaikutuksia terveyteen, kehon koostumukseen ja aineenvaihduntaan. Riittävä liikunta auttaa ehkäisemään monia elintapoihin liittyviä sairauksia, kuten sydän- ja verisuonitauteja, tyypin 2 diabetesta ja kohonnutta verenpainetta. Liikunta lisää energian kulutusta ja auttaa ylläpitämään lihasmassaa. Se vaikuttaa positiivisesti myös itsetuntoon ja henkiseen hyvinvointiin.

Syömään?

Ruokalistat